maanantai 16. marraskuuta 2015

Vielä ehtii!

Viime viikolla saatiin vielä nauttia poikkeuksellisen lämpimästä marraskuusta. Minäkin istuttelin toiveikkaana valkosipulinkynsiä. Ja muutaman muunkin sipulin. En ymmärrä, miten osa kukkasipuleista meinaa aina unohtua! No, joskus niitä on kaivettu lumen alle ja hyvin kukkivat silloinkin. Tosin en suosittele tätä kenellekään, sormethan siinä meinasivat paleltua.
Sain Nelson Gardenilta testattavaksi syksyn uutuusvalkosipulia. 'Germidour'-valkosipulin luvataan olevan kaunis. Sen maku on samalla mieto ja täyteläinen. Tämän pitäisi olla juuri oikea lajike kypsytettäväksi uunissa tai grillissä. Grillimestarimme odottaakin testivalkosipuleita jo innokkaana.
Syksyllä istutettu valkosipuli saa luontaisen kylmäkäsittelyn talven aikana. Paras istutusaika olisi lokakuussa, jotta sipulit ehtisivät juurtua ennen maan jäätymistä. Mattimyöhäisten onneksi syksy on ollut varsin lämmin. Syksyllä istutettu talvivalkosipuli saa aikaisen lähdön keväällä ja sadonkorjuu osuu elo-syyskuulle. Kasvukaudella valkosipuli ei tarvitse erityistä hoivaa, kuivana kautena toki pitää huolehtia riittävästä kastelusta.
Vielä ehtii myös osallistua kivaan kirja-arvontaan, klikkaa itsesi tänne! Arvonta-aika päättyy tänään maanantaina 16.11. klo 24 ja voittajat ilmoitetaan myöhemmin tällä viikolla.
Onnea matkaan ja mukavaa viikon aloitusta!

* Blogiyhteistyö, Nelson Garden

SHARE:

keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Sadonkorjuupuuhissa

Sain ilokseni apulaisen sadonkorjuupuuhiin. 
Punasipulissa on jotankin tavattoman kaunista. Tykkään ihan mahdottomasti sen väristä!
Tässä 'Red Baron', helppo ja varma lajike.

Aurinkoista viikon jatkoa!

SHARE:
Blog Design Created by pipdig