torstai 12. toukokuuta 2022

Suloiset magnoliat

Kirsikkapuut eivät ole vielä puhjenneet kukkaan näillä kulmilla, vaikka Instagramin perusteella kukkipilvistä on jo päästy nauttimaan monin paikoin. Itse sen sijaan ihastelen suloisia magnolioita, kylläkin ruukkukasvatuksessa olevia.

magnolia_george-henry-kern
Ostin viime keväänä kaksi taimea Rustasta. Istutin ne ruukkuihin, jotka olivat kesän ihan tuolla pihamaalla. Syksyllä siirsin magnoliat talvisäilöön varastoon (noin +10 asteeseen). Magnoliat olivat talviunilla varastossa oman onnensa nojassa, ilman kastelua tai hoitoa. Siitä huolimatta ensimmäinen magnolioista alkoi kukkia varaston uumenissa jo hyvissä ajoin maaliskuussa.

Nyt olen suorittanut ruukkujumppaa ja kantanut magnolioita eestaas aamuin illoin koko kevään. Vasta tällä viikolla olen uskaltanut jättää magnoliat terassille muutamana yönä. Magnoliat kukat eivät kestä kylmää ja muuttuvat paleltumisen myötä ruman ruskeiksi. Joten sään kanssa saa yhä olla tarkkana. 

magnolian-kasvatus-ruukussa
Kahdesta magnoliasta 'George Henry Kern' on selvästi kasvanut enemmän ja kukkinut tänä keväänä runsaammin. Olen aikaisemmin yrittänyt istuttaa magnolioita puutarhaamme, mutta en ole löytänyt niille tarpeeksi suojaisaa kasvupaikkaa. Joten iloitsen kovasti myös näistä ruukkuversioista. Toinen magnolioista on 'Susan'. Ja vaikka suotuisaa kasvupaikkaa ei tontiltamme ole vielä löytynyt, niin se ei toki tarkoita ettenkö yrittäisi taas uudelleen!

magnolia-george-henry-kern

Amerikankotimme pihassa kasvoi suurikukkainen valkoinen kuningasmagnolia sekä pinkki loistomagnolia . Puut olivat todella massiivisia ja niiden kukinnan seuraaminen olikin lähes henkeäsalpaavan ihanaa puuhaa. Tuntui uskomattomalta seisoskella aamukahvi kourassa suuren kukkapilven alla.

kuningasmagnolia
loistomagnolia
Nyt en ole vielä tarjennut aamukahvitella edes terassilla ruukkujen keskellä. Saas nähdä ehtiikö kukinta hiipua ennen aamujen lämpenemistä? Suurin osa magnolioista tekee lehdet vasta kukinnan jälkeen, joten näyttävät kukat saavat täyden huomion paljaassa pensaassa.

magnolia-ruukussa

Kivaa loppuviikkoa!

SHARE:

torstai 1. huhtikuuta 2021

Haaveita haaveita!

Ne, jotka viime keväänä seurasivat Instagramin-tilini stooreja, eivät voineet välttyä magnoliatykitykseltä. Washington DC:n pitkä ja kaunis kevät oli kukkivien puiden juhlaa!

Silloin päätin, että yritän vielä uudestaan magnolian kasvatusta. Vuosien varrella itselläni on ollut parikin ruukkukasvatuskokeilua (joista toinen vielä pihisee joten kuten hengissä). Mutta kunhan maa sulaa, teen tarvittavat valmistelut huolella ja yritän solmia sopuisan ja pitkäikäisen suhteen uuden magnolian kanssa.

magnolia-magnolian-kasvatus

Roudan sulamista odotellessa kirjoitin magnolioista Marian hyötytarhaan, Viherpeukalot blogiin. Löydät postauksen tästä linkistä.

Hyviä pääsiäispyhiä ja kukkaisia puutarhasuunnitelmia!

SHARE:

tiistai 5. toukokuuta 2020

Vähiin käy ennen kuin loppuu

Takapihan loistomagnolia aloitti kukintansa maaliskuun puolivälissä ja nyt aletaan viedä viimeisiä. Tätä on kyllä ollut niin mahtavaa seurata! 
Loistomagnolioille tyypillisesti kukat puhkesivat puuhun ennen lehtiä, mutta näyttää tuota kukintaa riittävän vielä lehtienkin kanssa. Itse asiassa aniliinipunainen väritys kevään limenvihreiden lehtien kanssa on ollut kerrassaan herkullinen yhdistelmä. Kukat ovat ihanan suuret ja maljamaiset. Kookas puu sijaitsee hieman varjossa, joten olen saanut nauttia kukinnasta aurinkoisia paikkoja pidempään.
Taustalla muuten pilkistää uusi aita, sillä myrkytuulet kaatoivat edellisen kahdesti. Puhureihin nähden magnoliapuu on sinnitellyt sitkeästi ja tarjonnut kukkailoa jo monta viikkoa. Aivan ihastuttava tapaus! Naapuri muisteli, että puu olisi reilut 30 vuotta vanha, joten tokihan tässä on jo ehtinyt tottua alueen oloihin.
Hallayöt saivat aina sydämen syrjälle, ja rankkasateet ja myrskytuulet pihan täyteen terälehtiä, mutta uusia nuppuja on onneksi avautunut tasaiseen tahtiin.
Takapihan magnolia (tai alueen magnoliat ylipäätään!) on yksi niistä asioista, mitä tulen muistamaan täältä aina. <3

SHARE:

torstai 23. huhtikuuta 2020

Paratiisi linnan pihalla

Päädyin puolivahingossa aivan ihanaan magnoliaparatiisin, linnan puutarhaan. Tämä on yksi Washington DC:n piilossa olevia jalokiviä, vaikka paikka ei oikeasti ole ollenkaan piilossa, vaan keskellä kaupunkia! Mutta niin vaan olin tämänkin paikan ohittanut monesti toiselta puolelta linnaa, enkä ollenkaan arvannut mitä odotti kulman takana.

Magnoliakausi oli ehdottomasti parasta aika löytää puutarha, sillä silloin koko paikka oli kuin vaaleanpunainen kukkapilvi! Lisää kevään kohokohdasta Minttua ja mustikoita -blogissa, pääset postaukseen tästä linkistä.

Kaunista viikon jatkoa!

SHARE:

perjantai 10. huhtikuuta 2020

Pääsiäismagnolia

No ei tämä virallisesti pääsiäismagnolia ole, mutta sellaiseksi tämän ristin. Instagramin puolella ehdin jo aikaisemmin hehkuttaa, miten taas kerran kauppareissulla aloin hyperventiloida puun ohitettuani. En ole ikinä aikaisemmin nähnyt keltaista magnoliaa livenä.
Ensimmäinen näkemäni kaunokainen sijaitsi kirkon edessä. Tuosta oli kurvattava aluksi joka päivä, kunnes tuli korona ja koronarajoitukset. Kohta silmä bongasi näitä onneksi siellä sun täällä kävelyreitin varrella, joten pääsin ihastelemaan upean kukinnan eri vaiheita.
Paikallisten magnoliapuiden määrään nähden keltainen väri on melko harvinainen. Nopea aidan yli huudeltu naapurigallup osoitti, että keltainen väri oli yllätys myös monelle täällä asuvalle. Nuppuvaiheessa 'Yellow Bird' magnolian väri on herkullisen limenvihreä. Se muuttuu keltaiseksi heti, kun kukat alkavat avautua kunnolla. 
Sinistä taivasta vasten piirtyvä keltainen magnolia on upea näky. Täynnä valoa ja energiaa. Ja samaan aikaan myös ihanan keväinen ja heleä. Kyllä täällä nyt ollaan aivan rakastuneita! Tämä(kin) olisi yksi niistä puista joita löytyisi pihaltani, jos tällaisella kasvuvyöhykkeellä pääsisi perustamaan puutarhaa.
Myrskytuulet riepottelevat herkästi magnolian isoja kukkia. Ja puhureita täällä riittää. Mutta jotenkin nuo nurmella olevat terälehdet näyttävät niin kovin kauniilta nekin. Vaikka näiden haravoimisessa on kuulemma kova työ. Minä ummistin korvani tuollaiselta ja keväiset puutarhalasit silmilläni näin vain itseni kahlaamassa terälehtien keskellä, sävyyn sointuvissa kumppareissa. Oih ja voih!

Ihanaa pääsiäisen aikaa teille kaikille!


Lajikkeiden selvittäminen olikin vähän hankalampi juttu. Uskoisin, että ensimmäisissä kuvissa olevat keltaiset magnoliat ovat 'Yellow Bird' lajiketta. Loppupäässä mukana on myös 'Butterflies' tai 'Elizabeth'.
SHARE:

keskiviikko 25. maaliskuuta 2020

Nyt myös meillä!

Bongasin ihka ensimmäiset magnoliat maaliskuun ensimmäisenä päivänä. Aurinkoisilla paikoilla näitä kaunottaria on saanut ihailla siis jo useamman viikon. Nyt vihdoin meilläkin, kun takapihan sihteerikkömagnolia puhkesi kukkaan yhden hellepäivän jälkeen.
Kukkiva magnoliapuu on mielestäni yhä henkeäsalpaavan kaunis. Ei näihin varmasti kyllästyisi koskaan. 
Melkein joudun nipistämään itseäni päivittäin, että ihanko totta takapihallamme kasvaa tällainen kaunotar. Perhe alkaa olla jo hieman kyllästynyt kohkaamiseeni, mutta onni onnettomuudessa, ei nuo mussukat tällä hetkellä karkuunkaan pääse!
Olen käynyt napsimassa oksia maljakkoon lähes päivittäin, mutta kukkiva latvus on melkein tuolin ja oksasaksien ulottumattomissa. Seuraavaksi on suunnattava tikapuiden lainakierrokselle naapurustoon, jos joku vielä uskaltaisi oven avata.
Tarkistan kukkivan kuningattaren aina ensimmäiseksi aamulla ja viimeiseksi illalla. Sormet on nyt ristissä, jotta kovat tuulet ja mahdolliset yöpakkaset pysyisivät poissa.
Kaunista viikon jatkoa sinne! Pidetään lippu korkealla ja iloitaan kevään tulosta!

SHARE:

perjantai 13. maaliskuuta 2020

Terveisiä hullunmyllystä!

Paljon ehtii tapahtua kahdessa päivässä. Ensin kalenteri pullisteli viikko-ohjelman osalta. Oli kokkailua yleisötapahtumaan, juhlia, suomivieraita, kokeita, koulua ja työtä. Ja sitten yhtäkkiä olikin kaupassa jonottamista, tavaroiden hamstraamista ja tyhjä kalenteri. Keskiviikkoiltana julistettu matkustuskielto Euroopasta laittoi ison lumipallon liikenteeseen. Nyt, perjantaina, lasten koulut on suljettu, työt siirtyneet verkkoon, kaikki tapahtumat peruttu ja ruokakaapit täytetty. Ja rakkaat ja odotetut vieraat jääneet Suomeen.

Kevät kuitenkin etenee omalla painollaan ja elämä suurkaupungissa ei pysähdy. Magnoliat kukkivat ja kevätkukat ilahduttavat. Museoita suljetaan, mutta tässä kaupungissa riittää onneksi paljon nähtävää ja tutkailtavaa myös ulkotiloissa. Rauhaisalla puistonpenkillä on jotenkin helpompi palastella maailman kuulumisia, ottaa perspektiiviä asioihin, varoa paniikkia. Uppoutua puutarhaunelmiin tai olla ajattelematta mitään.







Nämä kaksi viimeistä kuvaa ovat puhelinmuistoja Naistenpäivästä. Nämä fiilikset haluan muistaa: iloa, valoa ja kevättä tulvillaan!

Pysytään positiivisella mielellä ja nautitaan kevään tulosta! <3

SHARE:

sunnuntai 8. maaliskuuta 2020

Kevät etenee nyt hurjaa vauhtia!

Tähtimagnoliat ovat vallanneet kevätnäyttämön! Nyt jo naurattaa, miten olin pyörtymispisteessä nähtyäni ensimmäiset pulleammat nuput liikenneympyrässä, sillä nyt näitä kaunottaria tulee vastaan lähes taukoamatta. Siitä huolimatta hurmaava näky sykähdyttää sydämestä joka kerta.
Lisää kevään ensimmäisistä magnolioista Minttua ja mustikoita -blogissa. Pääset postaukseen tästä linkistä.

Kaunista sunnuntaita ja hyvää naistenpäivää ihanaiset! <3


SHARE:

maanantai 2. maaliskuuta 2020

Tähtimagnolia - kevään ensimmäiset!

Täällä ollaan nyt pyörtyilemässä ilosta ja ihastuksesta melkein joka päivä. Mihin tahansa päätään kääntää, niin aina on jotakin uutta ihmeteltävää. Kuten juuri nyt nämä ensimmäiset tähtimagnoliat.
Olimme ajelemassa keskustassa ja siellä kevät oli jotenkin astetta pidemmällä. Luultavasti suojaisammat kasvupaikat ja enemmän lämpöä kerääviä seiniä. Siinä liikenteen virrassa edetessämme aloin yhtäkkiä lähes hyperventiloida. Jotenkin sain pihistyä "magnolia!" ja 17 vuoden avioliittokoulutuksen läpikäynyt mieheni tiesi mitä tehdä. Pysähtyä välittömästi. Tai ainakin ensimmäiseen suhtkoht lailliseen paikkaan. Minä syöksyin autosta pihalle ja kuljin kuin kangastuksen nähneenä. Päämääränä oli vain ja ainoastaan kukinnan aloittanut tähtimagnolia.
Mitä siitä, että se sijaitsi liikenteellisesti "hieman haastavassa" paikassa. Mikään ei tule naisen ja kevään ensimmäisen magnoliakukan väliin! Samaisesta syystä kuvat oli napsittava nopeasti, eli hampaankoloon jäi haave paremmasta kuvasaaliista. Mutta alku se on tämäkin, vieläkin sydän hakkaa nopeammin, kun ajattelen eteen tupsahtanutta näkymää. 
Viime viikon yöpakkaset olivat kyllä puraisseet osaa kukista, mutta onneksi suurin kukkaloisto on vasta edessäpäin. Sääennuste lupailee lämpimämpiä päiviä, joten toivottavasti loput nuput saavat aueta rauhassa.

Hyvää alkanutta viikkoa!


Kevätkirmailuterveisin, Maria
SHARE:
Blog Design Created by pipdig