tiistai 28. kesäkuuta 2022

Paras paikka juuri nyt

No nyt sitä riittää, lämpöä! Suomen sään on oltava nainen, koska se on aina joko tai. Ei mitään siitä väliltä. Ei lunta - hukutaan lumeen. Kylmä kesäkuu - lämpötila +33. Mutta tässä kohtaa en todellakaan valita, koska näissä lämpötiloissa meikäläisenkin syväjäädytystila alkaa pikku hiljaa helpottaa. Nukun yleensä villasukat jalassa (kesät talvet), mutta viime päivät olen radikaalisti ollut ihan paljain varpain. Living on the edge!

terassielamaa-hellepaiva

Varmimmiten minut löytää juuri nyt täältä. Terassin Adirondack-tuoleista. Istun varjossa, mutta lämmöstä nauttien. Eilen muu perhe oli sisätiloissa ilmalämpöpumpun tarjoamassa viilennyksessä. Minä sen sijaan istuin terassilla välipalat, kahvihetket ja muuten vaan. Mies tuli toteamaan, että nyt hän todellakin uskoo minun olevan kesäihminen. Kun muut eivät enää kykene helteisiin, minä varastoin lämpöä itseeni. Koska sillä varastolla ja näillä muistoilla pusketaan taas ensi talvi eteenpäin. 

adirondack tuoli-musta

Ostimme mustat Adirondack-tuolit asuessamme Amerikassa. Kaksi näistä on talon etupuolella, kaksi tässä varjon alla. Käsinojat ovat niin leveät, että niihin saa hyvin laitettua kahvikupin tai vaikka välipalalautasen. Toinen lempipaikkani löytyy lasitetun terassin vanhasta rautasängystä, jonka tyynyvuoren keskellä on ihanaa loikoilla (=nukahtaa päiväunille). Mutta näillä keleillä siellä on aivan liian kuumaa, jopa minulle. Pidän lasitukset auki päivisin, mutta yöksi en niitä enää uskalla jättää. Mielessä on vielä viimekesäinen lintujen mustikkaripuliyö. Vaalea sisustus ja auki jätetyt lasiovet... Avot!

lasitettu-terassi-terassielämää

Viralliset lukemat näyttivät meillä eilen +33. Vaikka lämmöstä pidänkin, puutarhaihmisen silmin tämä on jo aivan liikaa. Kasvit nuokkuvat ja kukinta hujahtaa vauhdilla. Kunnon sade tekisi terää, sitten voitaisiinkin taas palata trooppisiin lukemiin.

Kaunista kesäkuun loppua!

SHARE:

torstai 16. kesäkuuta 2022

Kesäaamujen ihanuutta

Kesäaamujen lämpö antaa vielä odotuttaa itseään ja toistaiseksi aamuvirkun kahvihetkiä ei ole nautiskeltu avoterassilla. Onneksi täällä lasitetun terassin suojissa tarkenee, ainakin jos vetäisee villasukat jalkaan.

lasitettu-terassi-aamukahvi
Terassille siivilöityvä aamuvala on aina yhtä lempeä. Se luo koko tilaan seesteisen tunnelman. Tämä on täydellinen paikka aloittaa uusi päivä, herätellä mieltä tulevan päivän koitoksiin. Aamukahvi täällä on kuin minimeditaatio. 

kesäaamu-aamukahvi
Itse lomailen vasta heinäkuussa, mutta lasten kesäloman myötä aamut ovat rauhoittuneet ihanasti. Ketään ei tarvitse kiskoa sängystä puoliunisena, tai hoputtaa matkaan kylmään ja pimeään aamuun. Rauhalliset kesäaamut ovatkin ehkä parasta mitä tiedän!

bambupöytä-pelargoni-kesäaamu
Onneksi aamut ovat rauhallisia, sillä loppuviikko on taas melkoista juoksua. Ja mikä pahinta, havahduin eilen siihen, että juhannus on aivan kulman takana. Nyt jo?? Mihin tämä alkukesä oikein on hurahtanut?

lasitettu-terassi-terassisisustus

Toivottavasti siellä on ehditty nauttia alkukesästä kaikilla aisteilla. Ja siis lämpöaaltohan on vasta tulon päällä, eli kyllä ne kesähepenetkin saadaan kaivaa esiin ihan tuossa tuokiossa. Villasukista en silti luovu, edes kesällä!

Kaunista loppuviikkoa!

SHARE:

torstai 24. helmikuuta 2022

Kevään ensimmäiset sipulikukat terassilla

Tai no, kevään ja kevään. Ulkona on lunta melkein vyötäröön asti ja hiihtolomakin on vielä edessä. Mutta kun aurinko lämmittää lasitetun terassi kahvittelukuntoon, tämän talouden kevät on virallisesti alkanut!

lasitettu-terassi-talvi
Manasin Instagramin puolella huono-onnista päiväämme ja sanoin vetäytyväni kukkaterapian pariin (eli katselemaan keväisiä magnoliakuvia). Ja se ilmiselvästi toimi! Puolilta päivin taivas alkoi rakoilla ja kohta pääsimmekin jo nauttimaan upeasta auringonpaisteesta. Sitä ei ole liiemmin näkynyt meillä päin.
terassielamaa-talvi
Auringon lämmittämä lasitettu terassi tarkoittaa tietenkin terassikahveja! Seuranani oli kasa puutarhalehtiä sekä kevään ensimmäiset sipulikukat. Nämä kestävät kyllä pakkaslukemiakin, mutta olen toistaiseksi nostanut kukat yöksi sisälle. 
sipulikukat-terassilla
Kun maa keväällä sulaa, istutan nämä kukkapenkkeihin. Varsinkin helmililjat jaksavat kukkia ahkerasti vuodesta toiseen. Tosin kinosten sulamiseen menee vielä hetki jos toinenkin.
lasitettu-terassi-talvi
Tästä se pikku hiljaa taas lähtee, kevätkukkien tuoma ilo ja terassikahvittelut. Mikäs sen parempaa näin hiihtoloman kynnyksellä. Nämä ovat myös niitä arjen tärkeitä hetkiä ja pieniä iloja, joita tässä maailmanajassa tarvitaan.
sipulikukat-terassilla

Valoa loppuviikkoon!

SHARE:

keskiviikko 20. lokakuuta 2021

Vielä hetki terassielämää

Eilen lasitetulle terassille paistoi ihana syysaurinko. Melkein meinasi tulla suru puseroon, kun vilkaisin loppuviikon sääennustetta. Jatkaisin vielä oikein mielelläni terassielämää lasitusten suojissa.

terassielammää-syksyllä

Mutta tuleva keli näyttää kohtuullisen karulta. Kävin napsimassa ison kimpun komeamaksaruohoja suojaan rännältä ja pakkasilta. Tämähän on siitä loistava kasvi, että se ei ensimmäisistä hallaöistä hätkähdä. Usein tanakka komeamaksaruoho kukkii lokakuun loppupuolelle asti ihan heittämällä.

komeamaksaruoho-leikkokukkana

Koristekurpitsat ovat helppoja ja kauniita syyskoristeita, jotka nekin kestävät lasitetulla terassilla pitkään. Ei tarvitse murehtia lintujen tai oravien tekemiä tuhoja. Pakkasen alta nämä tosin kannattaa siirtää sisälle.

terassisisustus-koristekurpitsat

Muutama ruukutuspöydällä ollut yrtti muutti terassin suojiin. Rosmariini on vahvaa tekoa, mutta myös oregano näyttää yhä porskuttavan eteenpäin.

yrtit-lasitettu-terassi

Auringon paistaessa lasien takana oli lähes keväisen heleä väritys. Syreeneissä on yhä lehdet, siksi maisema on yllättävän vihreä.

lasitettu-terassi-syksy

Viltit, taljat ja lyhdyt on kaivettu esiin, mutta muuten olen vielä nauttinut terassin valoisasta ja värikkäästä syystunnelmasta. Viimeistään marraskuussa on sitten havujen aika.

terassisisustus-syksy

Mukavaa viikon jatkoa ja ihanaa lomaa kaikille syyslomalaisille!

SHARE:

perjantai 4. kesäkuuta 2021

Aamun ihanin hetki

Oma täydellinen aamuhetkeni löytyy lasitetulta terassilta. Kun ilma on vielä ihanan raikas ja valo kajastaa lempeästi terassin takana olevan syreenirivistön läpi.

lasitettu-terassi-kesaaamu

Aamuisin tunnelma on jotenkin ihanan utuinen ja pehmeä.

valkoinen-daalia-ruukussa

Nämä kuvat on otettu aamusella kuuden jälkeen. Silloin taustan lasiin heijastuva valo ja vehreys ovat kuin alati muuttuva maisemataulu!

lasitettu-terassi-aikainen-aamu

Auringon noustessa korkeammalle pehmeä valo kirkastuu ja terassin lämpötila alkaa kohota vauhdillla. On terassilla toki silloinkin vielä mukavaa, mutta nämä aikaiset aamut ovat kyllä niitä kaikkein parhaimpia.

terassisisustus-lasitettu-terassi

Välillä on ihan pakko oikaista tuohon terassin sängylle, kahvikupin höyrytessä pöydän kulmalla. Näistä hetkistä sitä aina talvella haaveilee ja nyt ne ovat taas täällä! Nautimme rauhasta ja hiljaisuudesta luultavasti yhtä paljon, Australian villipelargoni ja minä.

terassisisustus-sänky

Nuo etualan basilikat saattavat muuten olla terassilla siitä syystä, että ruukut eivät vielä mahtuneet kasvihuoneeseen... Siellä odottelee yhä taimi jos toinenkin lopulliselle kasvupaikalleen pääsyä. Mies nosteli hieman kulmiaan, sillä yleensä tämä rautahylly on toiminut kätevänä ruokien alustana terassilla ruokaillessamme. Totesin kyllä, että ongelmaan on helppo ratkaisu: uusi ja isompi kasvihuone! Ei saanut kannatusta.

lasitettu-terassi-kesäaamut

Vaikka tämä viikko on ollut kiirettä täynnä, niin aamut ovat soljuneet erityisen kivasti. Koululaiset ovat olleet hyvillä mielin, kun enää ei ole tarvinnut stressata kokeita, ei lampsia sateessa ja viimassa, ketään ei ole edes tarvinnut patistaa sängystä ylös. Fiilis on ollut mukavan kepeä.

valkoinen-daalia-ruukussa

Sitä toivotan sinullekin, huolista vapaata viikonloppua ja ihania kesäkelejä! Sekä tietenkin huimasti onnea kaikille tänä viikonloppuna koulunsa päättäville!


SHARE:

keskiviikko 5. toukokuuta 2021

Viherkasveja ja terassielämää

Täällä oltaisiin jo ihan valmiina kesään! Tai siis puutarhassa on tietenkin kesken vielä yhtä sun toista, mutta lepokeitaat on viritetty kesätaajuuksille. Kesähuone on siivottu ja terassin viherkeidas odottaa lämpöisiä päiviä. 

viherkasvit-terassisisustus

Kylmää viherkasvit eivät äkkiseltään siedä, joten vielä kannattaa odotella kelien lämpenemistä, ellei halua kiikuttaa kasveja sisälle iltaisin. 

viherkasvit-terassi

Kirjoitin viherkasvien terassielämästä Marian hyötytarhaan, Viherpeukalot blogiin. Löydät "Sisusta viherkasveilla viihtyisä terassi tai parveke" -postauksen tästä linkistä.

Mukavaa viikon jatkoa!

SHARE:

sunnuntai 18. huhtikuuta 2021

Terassielämää lasitetun terassin suojissa

Viime päivät on saatu nauttia niin uskomattoman upeasta kevätkelistä, etten oikein tiedä miten päin olla. Jotakin ihan häkellyttävän ihanaa! Sisällä ei ole käyty kuin nukkumassa. Se aika, mitä ei olla oltu ulkona, on vietetty lasitetulla terassilla. Kahvitellen, ruokaillen, terassin vanhalla rautasängyllä loikoillen. 

terassisisustus-lasitettu-terassi

muratti-bamburuukku-terassi
Vaikka pihassa on saatu paljon aikaan, niin vähintään yhtä paljon on nautittu naapureiden näkemisestä. Yhtäkkiä kotikatu vilisee taas elämää. Olen jäänyt kiinni suustani tuon tuosta. Aivan mahtavaa turista kuulumisia pitkän talven jälkeen. Tässä on ehditty sopia jo monet pihaskumpat!
taimihylly_terassi
Päivisin lasitettu terassi on ollut suorastaan helteinen. Mutta aamuisin mittari on vielä näyttänyt pakkaslukemia ja aamuvirkun pitää hörppiä aamukahvit toistaiseksi sisätiloissa. 
kevat-pakkasaamut-terassi
Tykkään toki lasitetun terassin tuomasta suojasta ympäri vuoden, mutta parhaimmillaan se on juuri näin keväällä. Tila lämpenee nopeasti ja tuuli ei yllä lasien toiselle puolen. Joku nimeltä mainitsematon kotipuutarhuri saattoi ottaa pikanokoset terassilla, t-paidassa. Lämpö suorastaan hyväili ihoa ja olen aivan varma, että hymyilin kuin Hangon keksi läpi nokosten. Voi miten olinkaan kaivannut tätä lämpöä!
lasitettu-terassi-kevat-terassisisustus

Ihanaa aurinkoa ja kevätkauneutta päivääsi myös tänään!

Ps. Oletko koskaan haaveillut puutarhurin tai floristin ammatista? Versoilevan verkkosivuilta löytyy nyt inspiraatiota aiheeseen. Löydät uusimman artikkelin "Unelma-ammattina puutarhuri - tee harrastuksesta uusi ammatti" täältä.

SHARE:

perjantai 12. maaliskuuta 2021

Askel askeleelta

Avauduin jo eilen tuolla Instagramin puolella, miten olen aivan kurkkuani myöten täynnä talvea, lunta, pakkasta, viimaa, jäätä ja kaikkea muuta siihen liittyvää. Mutta yhdestä asiasta olen kyllä superinnoissani: päivän pitenemisestä!

lasitettu terassi talvella

On niin mahtava fiilis, kun aamu valkenee lähes samaa tahtia silmien avautumisen myötä. Ja kun illalla lasta treeneihin kuskatessa onkin vielä valoisaa. 

lasitettu-terassi-sisustus

Lasitettu terassi odottelee kevätsiivousta, sillä lasien takana on yhä melkoiset lumivallit. Ensimmäiset terassikahvit on kyllä jo joutu. Pieni tila lämpenee aurinkoisella säällä nopeasti.

kevat-valon-lisaantyminen

Nopeaa sään lämpenemistä kyllä toivonkin. Laitoin eilen lisää kukkia esikasvatukseen ja siinä tomaatteja, kukkia, latva-artisokkia ja muita katsellessani mieleen alkoi hiipiä paniikki. Mihin ihmeeseen saan kaikki mahtumaan, kun koulinnan aika koittaa??  Joka vuosi sama paniikki ja joka vuosi vannon, että ensi kerralla sitten maltillisemmin. Nyt puolustauduin sillä, että välissä oli kahden kevään esikasvatustauko. Johan siinä menetti näppituntuman, että mikäs taas olikaan se meidän pihaan sopiva määrä...

lasitettu-terassi-talvisisustus

Vaikka ulkona näyttäisi miltä, niin kevättä kohti mennään askel askeleelta. Toivon mukaan kohta jo harppoen!

Mukavaa loppuviikkoa!

SHARE:

tiistai 8. syyskuuta 2020

Syksyn odottelua lasitetulla terassilla

No en minä varsinaisesti vielä syksyä odottele, mutta koska se sieltä vääjäämättä saapuu, niin parempi varautua jotenkin. Ja varautumisella tarkoitan tässä kohtaa lopunkesän pitkittämistä.

lasitettu-terassi-sisustus
Lasitettu terassi oli meillä aika lailla ainoa käytössä oleva huone Suomeen paluumme jälkeen. Talon huutaessa tyhjyyttään terassilta löytyi sekä ruokapöytä että jonkin sortin sohva (vanha sairaalavuode). Terassilla oli myös järkyttävä määrä kaikkea muuta tavaraa säilössä ja ehdin siivouspuuhiin vasta hiljattain. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan, sillä olen tilannut terassikelejä vielä pitkälle syksyyn.
lasitettu-terassi-hylly

sutipuu_lasitettu_terassi
Täälläkin olisi vielä pieniä purkuhommia. Toistaiseksi ruukut saavat odotella pinossa sinkkihyllyssä. Ruukkujen välissä on palat paksua paperia, se helpottaa niiden erottelua myöhemmin. Ei ole nimittäin ihan kerta tai kaksi, kun ruukut ovat jymähtäneet tiukasti toisiinsa kiinni.
ruukkujen_säilytys_hyllyssä
Yöt ja aamut ovat jo varsin kirpsakoita. Onneksi terassille paistaa aurinko aamuvarhaisesta alkaen, jolloin pieni tila lämpenee nopeasti. Ovi ruokailutilasta terassille on auki aamusta alkaen ja vielä tässä vaiheessa syksyä lasitettu terassi todellakin on yksi lisähuone taloon. Siellä syödään päivän ateriat, höpötellään puhelimessa ja nautitaan toistaiseksi vehreästä syyskuusta. Iltaisin tarkenee istuskella terassilämmittimen läheisyydessä.
lasitettu_terassi_lisähuone_taloon

Kaunista alkusyksyä!


SHARE:

maanantai 25. maaliskuuta 2019

Lasitettu terassi herää kevääseen

Viime päivien aurinko on herättänyt lasitetun terassin henkiin. Onhan terassi toki ollut jonkinasteisessa käytössä ympäri vuoden, myös pakkasilla. Perjantaina terassilla tuli kuitenkin otettua ensimmäiset nokoset, ihan puolihuomaamatta. Siinä kohtaa saattoi todellakin todeta terassin uuden sesongin koittaneen. 
Tämä on lasitetun terassimme toinen kevät. Ja juuri näin keväällä terassi on mielestäni parhaimmillaan. Kyllähän lasitettu terassi jatkaa puutarhakautta pidemmälle myös syksyllä, mutta silloin alkaa jo olla valmis siirtymään sisätiloihin ja pitämään taukoa puutarhatöistä. Näin keväällä sitä puolestaan janoaa jokaista hetkeä auringossa. Pieni tila lämpenee tavattoman nopeasti ja kylmät kevättuulet eivät hetkauta lasien suojissa. Eilenkin terassilla tuli kuuma t-paidassa!




Rakastan erityisesti aamuaurinkoa. Kylmän yön jäljiltä terassi on vielä viileä, mutta auringonsäteet tanssivat jo lupaavasti. Kevään sipulikukat ovat terhakoita ja valo siivilöityy tilaan kauniisti. Terassin pienet yksityiskohdat heräävät talviunestaan.

Keväiset sulosoinnut kuuluvat lasitetulle terassille sisätiloja paremmin. Räystäistä tippuvaan meditatiiviseen tip-tip toistoon perjantainakin nukahdin. Toipilas rakensi vieressä legoa ja minä kellahdin hetkeksi terassin sohvalle. Tip tip tip... Ja luomet painuivat ihan väkisin kiinni. Niin parasta!

Aloitin eilen terassin kevätsiivousta, se on jotenkin paljon mielekkäämpää puuhaa terassilla kuin sisällä. Hommaa riittää vielä, sillä imuri ei yltänyt joka nurkkaan ja aina ulko-ovea raottaessa tuuli pyöräytti roskat uuteen paikkaan. Mutta mikäs kiire tässä on. Tärkeämpää oli nauttia kahvista, keväisistä puutarhalehdistä ja suloisesta lämmöstä. Siivota voi sadesäälläkin!

Oikein hyvää uutta viikkoa!


SHARE:

sunnuntai 30. joulukuuta 2018

Terassielämää 2018

Tein muutama päivä sitten postauksen puutarhan vuodesta Minttua ja mustikoita -blogiin. Kävin silloin läpi kasapäin valokuvia ja tajusin, että takana on ensimmäinen kokonainen vuosi lasitetun terasimme parissa. Joten tässä kooste myös terassin vuodesta.
Tammikuussa terassi eli hiljaiseloa. Kylmät ja harmaat päivät eivät varsinaisesti kutsuneet terassielämän pariin. Helmikuun kirkas talviaurinko toi kuitenkin jo toivoa keväästä. Valojen ja varjojen leikki oli ihanaa vaihtelua talven keskelle.
Maaliskuussa terassi sai keväisen asun sipulikukkien myötä. Aloimme viettää terassilla yhä enemmän aikaa, sillä pienehkö tila lämpeni aurinkoisina päivinä nopeasti.
Huhtikuussa terassille tulvi valoa heti aamusta alkaen. Auringonsäteiden leikki kasvoilla oli paras tapa aloittaa uusi päivä. Keltaiset hyasintit viihtyivät terassilla loistavasti ja toivat suljettuun tilaan viehkeää tuoksua.
Toukokuussa oli jo täysi kesä. Lasiovet saivat olla auki aamusta iltaan. 
Kesäkuussa viikuna ja kalamondiini kypsyttelivät satoa terassin suojissa. Myös banaani ja viherkasvit nauttivat olostaan siellä.
Heinäkuussa terassille pedattiin siskonpeti ja odoteltiin kuunpimennystä lasikaton alla. Kuunpimennys jäi näkemättä, mutta uni maittoi kyllä makeasti!
Elokuussa helteet sen kuin jatkuivat ja lasitettu terassi oli pääsääntoisesti liian kuuma paikka oleiluun. Illat puolestaan olivat miellyttäviä ja terassin valonauha toi lisätunnelmaa pimeneviin iltoihin.
Syyskuu oli kaunis ja aurinkoinen, mutta ilmassa oli jo selvät syksyn merkit. Valojen ja varjojen leikki oli palannut auringon paistaessa taas eri kulmasta.
Lokakuussa terassin syysilme luotiin muutamalla oranssilla yksityiskohdalla. Nyt oli jo käyttöä viltille ja kuumille juomille.
Marraskuun harmaudessa terassin käyttö taas unohtui. Tosin siellä oli vielä hyvä puuhastella sipuli- ja joulukukkaistutusten parissa.
Joulukuussa terassille kannettiin joulupuuksi mänty. Lisää jouluilmettä sai helposti kynttilöillä, paperikoristeilla ja taljoilla. Lumikerros toi tullessaan kaivattua valoa.
Jaksan edelleen hämmästellä, miksi emme hankkineet lasitettua terassia jo paljon aikaisemmin. Terassista on ollut aivan valtavasti iloa. Terassi saa yleensä sesongin asun muuta kotia aikaisemmin. Siellä pääsee nauttimaan "ulkoruokinnasta" varhaisesta keväästä lähtien. Terassilla on nukuttu monet päiväunet ja myös joitakin öitä. Näin talvella se on loistava paikka jäähdyttää ruokia ja tuulettaa petivaatteita, ilman että tarvitsee pelätä lintujen tai ylikesyn oravan vierailua.

Väkisin tässä taas lähti ajatukset laukkaamaan keväiseen terassielämään ja pirteän keltaisiin narsisseihin. Tähän on hyvä lopetella vanha vuosi ja toivottaa uusi tervetulleeksi. Hyvää vuodenvaihdetta siis!
SHARE:
Blog Design Created by pipdig