sunnuntai 27. syyskuuta 2020

Päärynöiden lumoissa

Meillä on juuri nyt päärynöiden sadonkorjuuaika parhaimmillaan. 'Pepi'-päärynät ovat ihanan maukkaita, mutta alkavat pilaantua harmillisen nopeasti. Siksi ne kannattaa nauttia ja säilöä mahdollisimman nopeasti.

paaryna_pepi_sadonkorjuu
Tein päärynöistä helppotekoista päärynäkompottia, joka sopii moneen. Tähän mennessä olemme kokeilleet sitä lettujen kanssa, vaniljajäätelön kaverina ja maustamattoman jogurtin lisäkkeenä (joka muuten on oma henk.koht. suosikkini). Seuraavaksi kokeiluun lähtee kompotti brie-juuston ja patongin kera. Löydät päärynäkompotin ohjeen Versoilevan sivuilta tästä linkistä.

Ihanan aurinkoisia syyskuun päiviä!


SHARE:

perjantai 31. elokuuta 2018

Ihana luumuaika!

Blogiyhteistyö: Ananassi
Nyt on taas aika kaivaa luumureseptit esiin, sillä ihana luumuaika on vihdoin täällä! Meillä on pihassa kaksi luumupuuta, 'Sinikka' siniluumu ja toinen, mahdottoman herkullinen lahjaksi saatu luumupuu, jonka lajikkeesta ei ole mitään tietoa. 

Meheviä ja makeita luumuja tulee napsittua sellaisenaan, mutta ihan koko satoa ei kyllä pysty suoraan puusta popsimaan. Siniluumu 'Sinikka' on onneksi nuori ja kohtuullisen pieni puu, joten sadonkorjuu onnistuu kurkottelemalla ja puuta ravistelemalla. Toisen puun kanssa tarvitaankin sitten jo tikkaita.
Sää on viime päivinä vaihdellut ihan hurjasti. Samaan vuorokauteen on mahtunut rankkasateita, tuulta, aurinkoa ja lämpöä. Olen painattanut puutarhassa työshortseissa ja pehmoisessa villapaidassa. Tämä super-ihana Second Female raitavillis on kouvolalaisesta Ananassi-vaatekaupasta ja saatu blogiyhteistyön kautta. Minulla löytyy saman tuotemerkin villatakkeja entuudestaan jo vino pino, joten merkki on hyväksi ja laadukkaaksi havaittu.

Ananassi edustaa kivijalkakauppaa parhaimmillaan. Yksilöllistä palvelua ja huolella valittuja, aikaa kestäviä vaatteita. Arvostan suuresti asiantuntemusta ja läsnäoloa, jossa uskalletaan myös sanoa, jos vaate ei sovi asiakkaan päälle. Tai toisaalta rohkeasti ehdotetaan jotakin sellaista, jonka itse ohittaisin vaaterekissä sujuvasti. Ja löytyypä täältä myös presidentin rouvan päällä olleita vaatteita, kuten taannoinen Melania Trumpin seurassa nähty perhosmekko (joka oli muuten suomalaisen Andiatan valikoimasta). Olen aina sanonut, että Kouvola on Suomen Pariisi! Jos siis asut näillä kulmin tai olet käymässä kaupungissa, suosittelen lämpimästi suuntaamaan Suvin luokse Ananassiin!
Nautinnollista aikaa syksyn makujen, värien ja pehmoisten villisten parissa!

*Blogiyhteistyö: 
villapaita Ananassi 
SHARE:

sunnuntai 12. elokuuta 2018

Herkkuja kirsikoista

On tämä sadonkorjuuaika mahtavaa! Puutarha tarjoaa valtavasti iloa ja inspiraatiota ruoanlaittoon. Kesän jäljiltä kiristävä vyötärönauha tosin tuntuu entistä tukalammalta.



Kotipihan kirsikkapuu tekee todella happamia marjoja. Yleensä olen jättänyt suurimman osan lintujen syötäväksi. Johtuuko sitten auringosta vai mistä, mutta tänä vuonna on saatu nauttia poikkeuksellisen makoisasta sadosta. Pitkästä aikaa on pitänyt kaivaa kirsikkareseptit esiin.



Tässä samettisen pehmeässä kirsikkapaistoksessa yhdistyy valkosuklaan makeus ja kirsikan kirpeys. Mahtava makupari! Ohje löytyy Minttua ja mustikoita -blogista täältä.

Makoisaa elokuuta!
SHARE:

keskiviikko 30. toukokuuta 2018

Last man standing

Kasvihuoneen kupeessa on kirsikkapuu, joka kukkii pihan hedelmäpuista aina viimeisenä. Puun kirsikat ovat pieniä, äärimmäisen happamia ja suoraan sanottuna aika pahan makuisia. Mutta puu antaa täydellistä varjoa kasvihuoneelle, joka muuten paistattelisi aikamoisessa paahteessa.
Vuosia sitten ystävien vanhalta mökkitontilta mukaan napattu villiverso on kasvanut komeaksi puuksi. Tämä on kauneimmillaan viereisen omenapuun jo lopetellessa kukintaansa. En tiedä mistä kukintajärjestys johtuu, yleensä kirsikat kukkivat ensimmäisten joukossa. Mutta otan tuon viivästyksen ilolla vastaan, erityisesti tänä kesänä. Tuntuu, että kaikki ovat parhaassa (ja lyhytaikaisessa) loistossaan samanaikaisesti.
Helle on vauhdittanut kukintaa. Tänä vuonna ei tosin ole tarvinnut murehtia kukintaa piiskaavasta rankkasateesta. Sekin saa loiston loppumaan lyhyeen.
On ihanaa touhuta kasvihuoneessa, kun vieressä loistaa valkoinen kukkapilvi. Kuumana kesäpäivänä kannan korituolin kirsikkapuun alle ja vilvoittelen varjossa puutarhaa tiiraillen. Ehkä sitten heinäkuussa, nyt siihen ei ole aikaa..!
SHARE:

keskiviikko 27. syyskuuta 2017

Luumupuun äärellä

Luumusato on vihdoin kypsynyt. Yleensä näillä herkutellaan jo elokuun puolella, mutta tänä vuonna kaikki on ollut vähän vinksallaan. Onneksi viikonlopun aurinko ja lämpö laittoivat vauhtia sekä kypsymiseen että sadonkorjuuseen.
Meillä on kaksi luumupuuta, joista 'Sinikka Siniluumu' antaa satoa ensimmäisenä. Kuvassa olevat luumut ovat erityisen hyviä, mutta tämä lajike on valitettavasti tuntematon. Olen saanut puun lahjaksi ja se on kovin rakas vähän rujosta ja toispuoleisesta ulkonäöstään huolimatta. Puuhun liittyy surumielinen tarina ja sen voi lukea tästä vanhasta postauksesta
Mihin te käytätte luumuja, mihin upottaa koko sato? Meillä luumut herkutellaan tällä hetkellä lähinnä sellaisenaan, mutta käyttö- ja säilöntävinkkejä otettaisiin ilolla vastaan!

SHARE:

lauantai 3. kesäkuuta 2017

Hyvää kesän aloitusta!

Hienoa ja muistorikasta juhlapäivää kaikille tänään juhliville! Ja leppoisia aamuja, kiireettömiä päiviä ja nautinnollisia iltoja tänään lomalaitumille kirmaaville.
Ja meille kaikille muille oikein ihanaa kesän aloitusta!

SHARE:

maanantai 29. elokuuta 2016

Luumujen aikaan

Ihana luumu-aika, se on täällä! 'Sinikka' siniluumu lepäili tämän kesän, mutta pihan toinen luumupuu (lajike tuntematon) jaksaa kantaa makoisaa hedelmää vuodesta toiseen.
Minulta on monesti kysytty, pystyisinkö enää ikinä muuttamaan pois täältä, jättämään puutarhan jälkeeni. Ja aina vastaan "pystyisin". Olemme luoneet pienen keitaamme saviselle peltotontille, omakotitalolähiöön. Tiedän, että pystyisin tekemään sen tarvittaessa uudestaan. Vieläpä monta asiaa viisaampana.
Mutta yhden puun jättäminen tekisi kyllä tiukkaa, nimittäin tämän luumun. Sain se aikoinaan muistoksi pellavapäiseltä pikkupojalta. Haimme sen perheen pihasta, suurehkona villiversona. Vuosia toispuoleinen ja vähän rujo puu nökötti varaston päädyssä. Kunnes eräänä keväänä se puhkesi täyteen kukkaan ja kantoi uskomattoman upean sadon. Samana keväänä, kun pikkupojan voimat olivat uupuneet ja hänestä tuli enkeli. 

Joka kevät ihastelen kukkaloistoa kyynelsilmin, mutta hymyssä suin. Ja joka syksy keräämme juuri tämän puun luumut talteen erityisen tarkasti. <3

SHARE:

torstai 12. toukokuuta 2016

Sateen jälkeen

Meilläkin on vihdoin saatu vähän sadetta. Luonto selvästi kaipasi sitä. Myös luumu innostui kukkimaan, heti rusokirsikan vanavedessä. Sadekuuron jälkeen taivas kirkastui hetkeksi aivan siniseksi ja hennot luumunkukat nautiskelivat olostaan.
Näiden luumunkukkien myötä toivotan onnea Kotipuutarha-lehden ja Nelson Gardenin sponssaaman arvonnan voittajille. 10 paketin siemensetit voittivat seuraavat viisi onnekasta:
NeiliMari MarjamäkiKaroliina, Tuula Lievonen ja Sari Saukonoja.
Lämpöiset onnittelut!
Laittakaa osoitetietonne tulemaan minulle (kaneliajakardemummaa(at)live.fi), niin saadaan siemenpussit matkaan mahdollisimman pian.

Kiitos kaikille arvontaan osallistuneille ja mukavaa torstaita!

SHARE:
Blog Design Created by pipdig