Muuten täällä kyllä ollaan jo pääsiäistunnelmissa! Ehdin shoppailla kevätkukkasia juuri ennen paikallisten puutarhamyymälöiden sulkeutumista. Nyt pitää vain toivoa, että mullat riittävät. Ruukut ei, se tuli jo huomattua...
maanantai 6. huhtikuuta 2020
Aurinkoista pääsiäisviikkoa!
Oikein hyvää malkamaanantaita ja pääsiäisviikon aloitusta! Alunperin tämä viikko piti olla "spring break" eli yhdistetty talviloma-pääsiäisloma. Mutta nyt osa lomapäivistä vedettiin takaisin ja vapaalle siirrytään vasta kiirastorstaina.
Muuten täällä kyllä ollaan jo pääsiäistunnelmissa! Ehdin shoppailla kevätkukkasia juuri ennen paikallisten puutarhamyymälöiden sulkeutumista. Nyt pitää vain toivoa, että mullat riittävät. Ruukut ei, se tuli jo huomattua...
Muuten täällä kyllä ollaan jo pääsiäistunnelmissa! Ehdin shoppailla kevätkukkasia juuri ennen paikallisten puutarhamyymälöiden sulkeutumista. Nyt pitää vain toivoa, että mullat riittävät. Ruukut ei, se tuli jo huomattua...
Tunnisteet:
Amerikassa,
istutuspöytä,
kevät,
kevätkukat,
Minttua ja mustikoita
tiistai 2. elokuuta 2016
Laatikoiden lumoissa. Ja arvonta!
Kun kasvihuone nousi puutarhaamme vuonna 2011, kasvimaa siirtyi laatikoihin. Viimeisin lisäys on tämä kesähuoneen kyljessä oleva pieni hyötytarha. Viljely laatikoissa on mielestäni helppoa, siistiä ja hauskaa.

Myös kasvihuoneen yhteydessä olevat vihannespenkit ja istutusalueet on rajattu laatikoihin. Se antaa kaivattua struuktuuria pieneen tilaan.


Myös kasvihuoneen tomaatit elelevät laatikoissa: vanhoihin perunalaatikoihin upotetuissa laastipaljuissa.

Rakastan kaikkea vanhaa ja sopivasti kulunutta. Kasvihuoneen (ja kesähuoneen) huonekalut ovat kaikki kirppikseltä, tiililattia purkusaunasta, suurin osa istutus- ja säilytysastioista saatua tai löydettyä.


Erilaisia vanhoja penkkejä ja tasoja on ympäri puutarhaa.

Erityisen ylpeä olen tästä kuormalavoista nopeasti tuunatusta ruukutuspöydästä, joka on palvellut jo monta vuotta.

Jos viljely laatikoissa kiinnostaa tai haluat saada kekseliäitä kierrätysideoita puutarhaan, niin nyt kannattaa osallistua arvontaan!
Kotipuutarha-lehti antoi arvottavaksi kaksi ihanaa kirjaa:
Molemmat ovat kauniita, innostavia ja täynnä loistavia vinkkejä.
Voit valita, lähdetkö tavoittelemaan kumpaa tahansa kirjaa vai vain toista teoksista.
1. Yhden arvan saat jättämällä viestin tämän postauksen perään. Anonyymit osallistujat, muistakaa jättää nimimerkki ja mielellään myös sähköpostiosoite.
2. Lisäarvan voit lunastaa blogin Facebook-sivuilla. Käy tykkäämässä sivustosta ja jätä puumerkki itsestäsi arvonta-tilapäivityksen alle.
Arvonta-aika alkaa NYT ja päättyy kahden viikon kuluttua tiistaina 16.8.2016 klo 24.
Onnea arvontaan ja kaunista elokuuta!
* Arvonta on päättynyt.
torstai 31. maaliskuuta 2016
Askel askeleelta
Ruukutuspöydältä on vihdoin sulanut kaikki lumi ja jää. Vielä kun ehtisi siivoamaan pöydän tositoimia varten.
Tämä puutarhan työpöytä on yksi neljästä ja sijaitsee varaston seinustalla. Se rakennettiin aikoinaan kuormalavasta sekä kasvihuoneen betonivalun muottina olleista jämälaudoista. Erittäin rouhea, mutta sopii juuri siksi meille kuin punainen nenä pellelle.
Tämä puutarhan työpöytä on yksi neljästä ja sijaitsee varaston seinustalla. Se rakennettiin aikoinaan kuormalavasta sekä kasvihuoneen betonivalun muottina olleista jämälaudoista. Erittäin rouhea, mutta sopii juuri siksi meille kuin punainen nenä pellelle.
Mukavaa loppuviikkoa!
Tunnisteet:
decor,
istutuspöytä,
kevät,
piha ja puutarha,
ruukutuspöytä
tiistai 1. maaliskuuta 2016
Ideavarkaissa + arvonta!
Ideavarkaissa, sitähän tässä ollaan tämän tästä. Välillä tarkoituksella, välillä huomaamatta.
Parhaat ideat puutarhaan olen saanut blogeista, lehdistä, Instagramista, Pinterestistä, Avoimet puutarhat -tapahtumista, kirjoista. Siis ihan kaikkialta, mihin silmät nyt sattuvat osumaan.
Metsästän ideoita puutarhan rakenteisiin,
kasvivalintoihin,
tai tavaroiden uusiokäyttöön.
Välillä nappaan ideoita ihan vain tunnelman luomiseen.
Ja joskus osaset loksahtavat paikoilleen sen kummemmin miettimättä ja sitä huomaa tavoittaneensa jotakin, mistä on jo pitkään haaveillut.
Lukijat antavat välillä palautetta blogista mukaan tarttuneista ideoista. Isoista ja pienistä. Kyselevät tarkempia yksityiskohtia. Saattavat laittaa kuvankin vastaavasta toteutuksesta. Sellainen ilahduttaa aina suuresti.
Nyt on mahdollisuus voittaa innostavia ideoita ja ihania lukuhetkiä, sillä Kotipuutarha-lehti tarjoaa blogini lukijoille kivan kirja-arvonnan! 100 uutta ja hyödyllistä ideaa puutarhaan sekä Kaunis piha helposti ovat täynnä mielenkiintoisia vinkkejä, selkeitä ohjeita ja helppoja projekteja.
Voit valita, lähdetkö tavoittelemaan kumpaa tahansa kirjaa vai vain toista kirjaa.
1. Yhden arvan saat jättämällä viestin tämän postauksen perään. Anonyymit osallistujat, muistakaa jättää nimimerkki ja mielellään myös sähköpostiosoite.
2. Lisäarvan voi lunastaa blogin Facebook-sivuilla. Käy tykkäämässä sivustosta ja jätä puumerkki itsestäsi arvonta-tilapäivityksen alle.
Arvonta-aika alkaa NYT ja päättyy kahden viikon päästä tiistaina 15.3.2016 klo 24.
Onnea arvontaan ja oikein mukavaa maaliskuun alkua!
keskiviikko 24. helmikuuta 2016
Muistikuvilla eteenpäin!
Lunta on tullut taivaan täydeltä. Ja lisää tulee. Nyt on pakko kaivella kuvamuistoja, ettei ihan tuuperru tänne lumitaakan alle.
Vain muutama kuukausi ja alkaa taas näyttää tältä. Etualan marjaomenapensaat puhkeavat lehteen, kasvulaatikot odottavat viherasukkaita ja aurinko paistaa. Tietenkin! Ihan koko ajan. Olisin jo niin valmis. Ja luulen, että muutama muukin teistä siellä. Toiveikaista viikon jatkoa siis!
Tunnisteet:
decor,
etupiha,
istutuspöytä,
kasvulaatikot,
kesähuone,
kevät,
piha ja puutarha,
ruukutuspöytä,
talvi
maanantai 25. tammikuuta 2016
Tätä kohti!
Selailin viikonloppuna kuvavarastoja. Tämä loppukesästä otettu valokuva suorastaan pomppasi silmille. Juuri nyt tuntuu lähes mahdottomalta ajatus ihoa lämmittävästä lempeästä ilta-auringosta, vehreästä pihasta ja ylitsepursuavasta runsaudesta.
Mutta tätä kohti mennään. Ihanaa!
maanantai 14. joulukuuta 2015
Vihreää joulua
Tätä ei ehkä passaisi ääneen sanoa, mutta itseäni vihreä joulu ei harmita ollenkaan. Toki kaikki olisi kauniimpaa valkoisen lumipeitteen kuorruttamana. Valoisuudenkin ottaisin ilolla vastaan.
Mutta maan ollessa sula nautin yhä keittiöpuutarhan satunnaisesta sadonkorjuusta sekä metsän tarjoamista askarteluantimista.
Havuja mökkimetsästä hakiessani löysin kaadetun kuusen alle jääneen katajan. Pari isoa oksaa oli pahasti revennyt. Nappasin ne mukaani ja tunsin silti huonoa omaatuntoa. Myöhemmin luin, että katajan rauhoitus on purettu jo vuonna 2006. Toki edelleen tarvitaan maanomistajan lupa ja käytössä toivotaan malttia. Mutta sitkeästi on jäänyt tämä laki mieleen!
Ollessani pieni äiti laittoi aina joulutulppaanien kaveriksi maljakkoon pari katajanoksaa. Itselleni tuli ihan nostalginen olo pieniä katajakransseja väkertäessäni.
Ihanaa joulunodotusviikkoa teille kaikille!
Ps. Vielä ehtii osallistua kotimaisten Tuikkika Design värityslehtiöiden arvontaan! Arvonta-aika jatkuu tiistai-iltaan asti. Klikkaa itsesi Piparkakku-blogin puolelle tänne!
Tunnisteet:
decor,
havutyöt,
istutuspöytä,
oma joulu,
piha ja puutarha,
ruukutuspöytä,
talvi
perjantai 10. heinäkuuta 2015
Nurkan takana
Olen aikaisemmin kertonut, miten meillä on vallattu oikeastaan kaikki vapaa tilaa hyötypuutarhalle.
Kasvatusalustat (kasvusäkit, ruukut ja laastipaljut) on nostettu kuormalavojen päälle. Ruukutuspöytä on sopivasti käden ulottuvilla, varaston päädyssä.
Kasvihuoneessa esikasvatettu avomaankurkku Marketer pääsi GreenCare GroBiootti Kasvumaa -säkkiin ensimmäisenä, kesäkuun alkupuolella. Tuolloin seinustalla olevassa laatikossa, lasikannen alla, kesäkurpitsan taimet olivat vielä esikasvatuksessa. Erityisesti ruukkukasvatukseen kehitetty kesäkurpitsa 'Patio Star F1 Hybrid' pääsi säkkiin seuraavana.
GroBiootti Kasvumaa on käyttövalmis kasvualusta, jossa kasvuvoimaa riittää pitkään luonnonmukaisen lannoituksen ansiosta. Se sopii sekä höytykasvien kasvattamiseen että kesäkukille.
Seinustapuutarhan viimeiset kasvit istutettiin vasta aivan kesäkuun lopussa. Avomaankurkkujen ja kesäkurpitsan lisäksi siellä kasvaa nyt neljää erilaista tomaattia, koristekurpitsaa, ufokurpitsaa sekä viimeisimpinä istutetut munakoisot. Ne närkästyivät helteistä, mutta eivät ole myöskään pitäneet viileästä. Sattuipa sopiva kesä munakoiso-ensikertalaiselle...
Kesäkurpitsa näyttää kuitenkin viihtyvän mainiosti.
Myös avomaankurkku on kukkinut jo jonkin aikaa.
Välillä usko kesäkeleihin meinaa olla koetuksella. Mutta pakkohan tämän on vielä iloksi eli sadoksi muuttua!
* GreenCare yhteistyöpostaus
Ps. Jos tulevan sadon näyttävyys epäilyttää, kannattaa osallistua vuoden kauneimman puutarhakirjan Lavatarhurin arvontaan täällä. Mukaan ehtii lauantai-iltaan asti.
Tunnisteet:
GreenCare,
istutuspöytä,
kasvit,
kesäkurpitsa,
kurkku,
lifestyle,
munakoiso,
ruukutuspöytä,
seinustapuutarha,
tomaatit,
yhteistyöpostaus
keskiviikko 10. kesäkuuta 2015
Kirsikkapuun alla
Kasvihuoneen ruukutuspöytä sai häädön tomaattien muutettua kasvariin. Nostin pöydän muuttokiireissä kirsikkapuun alle ja siihen se on jäänyt.
Ei muuten ollenkaan pöllömpi paikka! Ei tarvitse välittää ronskimmasta mullankäytöstä tai suurpiirteisestä kastelusta. Vielä kun ehtisin kantaa tuolin samoille huudeille, olisi kahvitaukopaikkakin ratkaistu. Nyt kylmenneitä kahvikuppeja löytyy ympäri puutarhaa...
Tunnisteet:
istutuspöytä,
lifestyle,
puutarha,
ruukutuspöytä,
taimikasvatus,
yrtit
keskiviikko 27. toukokuuta 2015
Pieni keittiötarha
Lupasin laittaa tarkemman tarinan uuden pienen keittiötarhamme perustusvaiheista.
Teimme uuden osion kesähuoneen kylkeen, joka siis näytti aloitusvaiheessa tältä. Nurkkaus oli myllätty viime kesänä kesähuoneen perustuksia tehtäessä. Joten ei muuta kuin lapio heilumaan ja uutta aluetta kaivamaan ja rajaamaan!
Seuraavaksi miesväki kasasi Strömsö kasvulaatikot,
minun levitellessä pohjakangasta.
Kun laatikoiden ensimmäiset kerrokset oli kasattu, oli helppo mallata laatikoiden tarkat paikat.
Mieheltä löytyi puutappeja, joita käytettiin varmistamaan, että laatikoiden seuraava kerros pysyy paikoillaan.
Kun singelit oli saatu paikoilleen, alue näytti jo lähes valmiilta.
Tykkään kovasti laatikoiden mustasta sävystä, se sopii hienosti kesähuoneen kattoon ja muihin pienempiin yksityiskohtiin.
Seuraavana päivänä oli vuorossa alueen viimeistely. Meillä oli onneksi ylimääräisiä pihakiviä, joilla rajasin alueen nurmesta ja sivupenkistä. Vanhoja kiviä jäi naputtelun jälkeen jäljelle yksi! Piste i:n päälle oli sivupenkkiin levitetty GreenCaren puunkuorikate. Nyt jokainen alue (nurmi, hyötytarha ja sivupenkki) eroaa selvästi muista ja korostuu kauniisti omana kokonaisuutenaan.
Aikaisemmin pimeältä ja ahtaalta näyttänyt nurkkaus muuttui valoisaksi ja jotenkin paljon avaramman näköiseksi. Kahdessa päivässä, huh!
Voitte uskoa, että täällä on viime päivinä taputeltu toisiamme ja itseämme selkään. Siitäkin huolimatta, että naapuri pääsi todistamaan hieman tiukempisanaisempaa neuvonpitoa ihan alkumetreillä. Mutta loppu olikin sitten melkein tanssia vaan!
* Postaus tehty yhteistyössä Strömsön kanssa.
Tunnisteet:
etupiha,
hyötypuutarha,
istutuspöytä,
kasvimaa,
kasvulaatikot,
kesähuone,
lifestyle,
ruukutuspöytä,
yhteistyöpostaus
torstai 16. huhtikuuta 2015
Melkein lähti käsistä...
Sitä pääsi melkein mopo lähtemään käsistä, kun kotikulmien puutarhamyymälä eli Viherpeukalot alkuviikosta avasi ovensa.
Ohjelmointipäällikkö piti huolen, että visiitti ei venynyt liian pitkäksi. On muuten yllättävän haastavaa valita kasveja samalla, kun yrittää pitää silmällä parivuotiasta ikiliikkujaa.
No, löysin kauniita yksilöitä ja ruukkuja, mutta pikkumies ehti kiivetä hyllyn päälle, nuuhkia kaikki lannoitepussit ja -purnukat sekä kieriä kukkapöytien alla.
Jos en olisi ollut niin huumaantuneena ihanista ja kauan kaivatuista tuoksuista, väreistä ja vihreästä, olisin hävennyt.
Lähetän siis anteeksipyyntöni eetteriin kaikille, jotka osuivat paikalle samaan aikaan.
Ensi kerralla menen yksin. Piste.
Tunnisteet:
elämä,
istutuspöytä,
kevät,
kukat,
lifestyle,
ruukutuspöytä
tiistai 17. maaliskuuta 2015
Nurkat hyötykäyttöön
Viherpeukalot blogissa juttua puutarhan jokaisen nurkan (eli varaston seinustojen) hyötykäytöstä.
Aina löytyy tilaa parille extra-tomaatintaimelle. Ja samalla saa työkalutkin kätevästi ojennukseen.
Lue lisää täältä!
Tunnisteet:
diy,
istutuspöytä,
lifestyle,
puutarha,
ruukutuspöytä,
Viherpeukalot blogi
keskiviikko 11. maaliskuuta 2015
Ikioma työpöytä
Tällä kertaa vieraskynäilin Viherpeukalot-blogiin puutarhan työpöydistä. Pääset lukemaan jutun tästä.
Kovin mielellään sitä olisi ruukutuspuuhissa, auringon lämmittäessä selkää.
Onneksi suunta on jo oikea!
Onneksi suunta on jo oikea!
Tunnisteet:
diy,
istutuspöytä,
lifestyle,
puutarha,
ruukutuspöytä,
Viherpeukalot blogi
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)


































