sunnuntai 18. syyskuuta 2022

Terassielämää syyskuussa

Lasitetulla terassilla ei enää tarkene juoda aamun ensimmäistä kahvikupposta puoli seitsemän pintaan. Mutta heti kun aurinko pilkistää, pieni tila kyllä lämpenee nopeasti.

syyskimppu-omasta-puutarhasta
Viikko on ollut sateinen, mutta aurinkokin on onneksi näyttäytynyt. Vielä saa hetken nautiskella terassikeleistä, lasien suojissa. Ja onhan lokakuukin ollut usein kaunis ja aurinkoinen. Joten sormet ristiin ja peukut pystyyn!
lasitettu-terassi-syksy
Tässä kohtaa syyskuuta kimppuihin kerätään kaikkea mahdollista. Daalioita, astereita, tsinnioita. Syysvärin saaneiden pensaiden oksia. Köynnöksiä ja yrttejä. Siemenkotia. Pääsipä mukaan parsan huituloitakin.
syyskimppu-omasta-puutarhasta

Takana on todellinen self-care viikonloppu, ja tuli kyllä niin tarpeeseen. On otettu iisisti, tehty kivoja asioita, kokkailtu, katsottu perheleffoja, kyhnätty kainalossa. Yksi joukosta on maailmalla, me muut ollaan hyggeilty sitten senkin edestä!

Leppoisaa päivää!

SHARE:

tiistai 28. kesäkuuta 2022

Paras paikka juuri nyt

No nyt sitä riittää, lämpöä! Suomen sään on oltava nainen, koska se on aina joko tai. Ei mitään siitä väliltä. Ei lunta - hukutaan lumeen. Kylmä kesäkuu - lämpötila +33. Mutta tässä kohtaa en todellakaan valita, koska näissä lämpötiloissa meikäläisenkin syväjäädytystila alkaa pikku hiljaa helpottaa. Nukun yleensä villasukat jalassa (kesät talvet), mutta viime päivät olen radikaalisti ollut ihan paljain varpain. Living on the edge!

terassielamaa-hellepaiva

Varmimmiten minut löytää juuri nyt täältä. Terassin Adirondack-tuoleista. Istun varjossa, mutta lämmöstä nauttien. Eilen muu perhe oli sisätiloissa ilmalämpöpumpun tarjoamassa viilennyksessä. Minä sen sijaan istuin terassilla välipalat, kahvihetket ja muuten vaan. Mies tuli toteamaan, että nyt hän todellakin uskoo minun olevan kesäihminen. Kun muut eivät enää kykene helteisiin, minä varastoin lämpöä itseeni. Koska sillä varastolla ja näillä muistoilla pusketaan taas ensi talvi eteenpäin. 

adirondack tuoli-musta

Ostimme mustat Adirondack-tuolit asuessamme Amerikassa. Kaksi näistä on talon etupuolella, kaksi tässä varjon alla. Käsinojat ovat niin leveät, että niihin saa hyvin laitettua kahvikupin tai vaikka välipalalautasen. Toinen lempipaikkani löytyy lasitetun terassin vanhasta rautasängystä, jonka tyynyvuoren keskellä on ihanaa loikoilla (=nukahtaa päiväunille). Mutta näillä keleillä siellä on aivan liian kuumaa, jopa minulle. Pidän lasitukset auki päivisin, mutta yöksi en niitä enää uskalla jättää. Mielessä on vielä viimekesäinen lintujen mustikkaripuliyö. Vaalea sisustus ja auki jätetyt lasiovet... Avot!

lasitettu-terassi-terassielämää

Viralliset lukemat näyttivät meillä eilen +33. Vaikka lämmöstä pidänkin, puutarhaihmisen silmin tämä on jo aivan liikaa. Kasvit nuokkuvat ja kukinta hujahtaa vauhdilla. Kunnon sade tekisi terää, sitten voitaisiinkin taas palata trooppisiin lukemiin.

Kaunista kesäkuun loppua!

SHARE:

torstai 16. kesäkuuta 2022

Kesäaamujen ihanuutta

Kesäaamujen lämpö antaa vielä odotuttaa itseään ja toistaiseksi aamuvirkun kahvihetkiä ei ole nautiskeltu avoterassilla. Onneksi täällä lasitetun terassin suojissa tarkenee, ainakin jos vetäisee villasukat jalkaan.

lasitettu-terassi-aamukahvi
Terassille siivilöityvä aamuvala on aina yhtä lempeä. Se luo koko tilaan seesteisen tunnelman. Tämä on täydellinen paikka aloittaa uusi päivä, herätellä mieltä tulevan päivän koitoksiin. Aamukahvi täällä on kuin minimeditaatio. 

kesäaamu-aamukahvi
Itse lomailen vasta heinäkuussa, mutta lasten kesäloman myötä aamut ovat rauhoittuneet ihanasti. Ketään ei tarvitse kiskoa sängystä puoliunisena, tai hoputtaa matkaan kylmään ja pimeään aamuun. Rauhalliset kesäaamut ovatkin ehkä parasta mitä tiedän!

bambupöytä-pelargoni-kesäaamu
Onneksi aamut ovat rauhallisia, sillä loppuviikko on taas melkoista juoksua. Ja mikä pahinta, havahduin eilen siihen, että juhannus on aivan kulman takana. Nyt jo?? Mihin tämä alkukesä oikein on hurahtanut?

lasitettu-terassi-terassisisustus

Toivottavasti siellä on ehditty nauttia alkukesästä kaikilla aisteilla. Ja siis lämpöaaltohan on vasta tulon päällä, eli kyllä ne kesähepenetkin saadaan kaivaa esiin ihan tuossa tuokiossa. Villasukista en silti luovu, edes kesällä!

Kaunista loppuviikkoa!

SHARE:

sunnuntai 10. huhtikuuta 2022

Höyheniä ja karkkikulhoja

Sitä on taas selvitty yhdestä vuodesta höyheniä, piipunrasseja, paperisuikaleita, pajunkissoja, askartelu-uhkailuja, asuneuvotteluja ja suklaan hamstraamista. Eli on palmusunnuntain aika! 

palmusunnuntai-lasitettu-terassi

varikkaat-virpomisoksat

Täällä Kaakkois-Suomessa virpomisperinne elää vahvana. Muistan vieläkin miten vuosia sitten, juuri tänne muuttaneina ja lapsettomina, heräsimme palmusunnuntaina ovikellon pirinään. Kynnyksellä seisoi pikkutrulleja käsi ojossa. Ensimmäisille kaivoin lompakosta kolikoita samalla kun isäntä ajoi tuhatta ja sataa karkkikiskalle.

paasiainen-lasitettu-terassi

Nyt olemme varautuneet hyvissä ajoin (ja onneksi muilla kuin Kinder-munilla...). Kuopus lähtee kierrokselle kavereidensa kanssa ja minä vahdin, että puoliso pysyy poissa palkkiokulholta!

kevat-lasitetulla-terassilla

Iloista palmusunnuntaita ja hyvää alkavaa pääsiäisen aikaa!

SHARE:

perjantai 25. maaliskuuta 2022

Lasitetun terassin kevättä

Eilen saatiin vielä nauttia auringosta, ja lasitetulla terassilla tarkeni kahvitellakin. Vaan tästä eteenpäin on surkeampaa säätä luvassa. Yritän toistella itselleni mantraa "uusi lumi on vanhan surma". Toisaalta, nyt eletään vasta maaliskuuta. Mutta kun ei vaan malttaisi odottaa kevättä enää yhtään pidempää!

lasitettu-terassi-kevat

Sateinen viikonloppu on hyvää aikaa askarrella pääsiäisvitsoja. Jotenkin on fiilis, että homma saattaa taas kaatua äidin niskoille... Lapsi kyllä ryhtyy puuhaan aina innokkaasti, mutta parin oksan jälkeen kiinnostus kummasti lopahtaa. 

pajunkissat-lasitetulla-terassilla

Yksi vuosi yritin uhkailla, että saan kaikki karkit, jotka tekemilläni oksilla on ansaittu. Siihen näppärä pikkumies totesi, että otan suurimman osan palkkiokarkeista joka tapauksessa. Tämä pitää paikkansa. Allergisen lapsen kanssa käydään vaihtokauppaa kotona, kun palmusunnuntain virpomissaalis vaihdetaan tuttuihin ja turvallisiin herkkuihin.

lasitetun-terassin-kevättä

Juuri nyt terassilla ilahduttavat keltaiset narsissit. Ne tuovat kevään edes inan lähemmäs, kun pihaa koristaa yhä korkea hanki. 

Rentouttavaa viikonloppua myrskytuulista huolimatta!


SHARE:

torstai 24. helmikuuta 2022

Kevään ensimmäiset sipulikukat terassilla

Tai no, kevään ja kevään. Ulkona on lunta melkein vyötäröön asti ja hiihtolomakin on vielä edessä. Mutta kun aurinko lämmittää lasitetun terassi kahvittelukuntoon, tämän talouden kevät on virallisesti alkanut!

lasitettu-terassi-talvi
Manasin Instagramin puolella huono-onnista päiväämme ja sanoin vetäytyväni kukkaterapian pariin (eli katselemaan keväisiä magnoliakuvia). Ja se ilmiselvästi toimi! Puolilta päivin taivas alkoi rakoilla ja kohta pääsimmekin jo nauttimaan upeasta auringonpaisteesta. Sitä ei ole liiemmin näkynyt meillä päin.
terassielamaa-talvi
Auringon lämmittämä lasitettu terassi tarkoittaa tietenkin terassikahveja! Seuranani oli kasa puutarhalehtiä sekä kevään ensimmäiset sipulikukat. Nämä kestävät kyllä pakkaslukemiakin, mutta olen toistaiseksi nostanut kukat yöksi sisälle. 
sipulikukat-terassilla
Kun maa keväällä sulaa, istutan nämä kukkapenkkeihin. Varsinkin helmililjat jaksavat kukkia ahkerasti vuodesta toiseen. Tosin kinosten sulamiseen menee vielä hetki jos toinenkin.
lasitettu-terassi-talvi
Tästä se pikku hiljaa taas lähtee, kevätkukkien tuoma ilo ja terassikahvittelut. Mikäs sen parempaa näin hiihtoloman kynnyksellä. Nämä ovat myös niitä arjen tärkeitä hetkiä ja pieniä iloja, joita tässä maailmanajassa tarvitaan.
sipulikukat-terassilla

Valoa loppuviikkoon!

SHARE:

lauantai 12. helmikuuta 2022

Kevätfiilistä hankien keskellä

Lumikasojen keskellä ei ehkä ihan vielä näytä siltä, mutta auringon paistaessa mieli on jo kovin keväinen. Näin talvella sitä jaksaa ihmetellä kerta toisensa jälkeen. Miten valtava vaikutus valolla on sekä mieleen että jaksamiseen!

kasvihuone-talvi

Valo on jo selvästi muuttunut erilaiseksi ja aurinko lämmittää otollisesta kulmasta paistaessaan. Auringon ja kevätfiilikset myötä täällä on aloitettu jokavuotinen rituaali: terassien esiin kaivaminen. Yksi terassi huhkittiin jo esiin pikkumiehen kanssa, jonka jälkeen nautittiin ansaitut pihakahvi-kaakaot.

rungollinen-pikkusyreeni-lumi

Tänä talvena olen mielestäni tyhjennellyt kasvihuoneen kattoa tavallista useammin. Samoin aidat, pergolat, havut, omenapuut ja erityisesti yläkuvan rungollinen syreeni ovat olleet erityistarkkailuissa. Pikkusyreeni 'Palibin' on melkoisen tuuhea ja kerää tiheille oksilleen herkästi massiivisen määrän lunta. Poloinen on välillä ollut ihan väärällään. Siksi on tärkeää tarkkailla näitä säännöllisesti ja vapautella lumen painosta.

varjolilja-talventorrottaja

Mutta varjoliljojen hauskat siemenkodat, ne näyttävät kestävät mitä vain! Ei paljon hetkauta Valtterit tai rusakot näitä talventörröttäjiä. Sieltä ne kurkottelevat korkean hangen keskeltä.

puutarha-talvi

Seuraavaksi taidan kaivaa esiin tämän keittiöpuutarhan kupeessa olevan pöytäryhmän. Pieni polku perille, taljaa takamuksen alle ja kuumaa kuppiin. Mikäs siinä ollessa, aurinkoisena päivänä istuskellessa!

lasitettu-terassi-talvi

Enää ei varmasti menee kauaa siihenkään, että lasitettua terassia pääsee täyttämään kevään ihanilla sipulikukilla. Ehkäpä pitää suunnatta ensimmäisille narsissiostoksille jo tänään...

Aurinkoisia päiviä!


SHARE:

keskiviikko 20. lokakuuta 2021

Vielä hetki terassielämää

Eilen lasitetulle terassille paistoi ihana syysaurinko. Melkein meinasi tulla suru puseroon, kun vilkaisin loppuviikon sääennustetta. Jatkaisin vielä oikein mielelläni terassielämää lasitusten suojissa.

terassielammää-syksyllä

Mutta tuleva keli näyttää kohtuullisen karulta. Kävin napsimassa ison kimpun komeamaksaruohoja suojaan rännältä ja pakkasilta. Tämähän on siitä loistava kasvi, että se ei ensimmäisistä hallaöistä hätkähdä. Usein tanakka komeamaksaruoho kukkii lokakuun loppupuolelle asti ihan heittämällä.

komeamaksaruoho-leikkokukkana

Koristekurpitsat ovat helppoja ja kauniita syyskoristeita, jotka nekin kestävät lasitetulla terassilla pitkään. Ei tarvitse murehtia lintujen tai oravien tekemiä tuhoja. Pakkasen alta nämä tosin kannattaa siirtää sisälle.

terassisisustus-koristekurpitsat

Muutama ruukutuspöydällä ollut yrtti muutti terassin suojiin. Rosmariini on vahvaa tekoa, mutta myös oregano näyttää yhä porskuttavan eteenpäin.

yrtit-lasitettu-terassi

Auringon paistaessa lasien takana oli lähes keväisen heleä väritys. Syreeneissä on yhä lehdet, siksi maisema on yllättävän vihreä.

lasitettu-terassi-syksy

Viltit, taljat ja lyhdyt on kaivettu esiin, mutta muuten olen vielä nauttinut terassin valoisasta ja värikkäästä syystunnelmasta. Viimeistään marraskuussa on sitten havujen aika.

terassisisustus-syksy

Mukavaa viikon jatkoa ja ihanaa lomaa kaikille syyslomalaisille!

SHARE:

tiistai 31. elokuuta 2021

Hetki vielä kesää - hempeitä kukkia omasta puutarhasta

Voi että millainen viikonloppu (ja vielä maanantaikin!) saatiin! Ja jos eilisillan ennusteet pitävät paikkansa, saadaan tänäänkin nauttia upeasta auringosta ja lämmöstä. Hetki vielä elokuuta parhaimmillaan.

elokuun-kukkia

daalia-cafe-au-lait

Parin viime viikon sää oli niin sateinen ja viileä, että tuntui kuin syksy olisi saapunut kertaheitolla. Saatoin käyttää kerran jos toisenkin ilmaisua "märkä rätti vasten kasvoja". Harmaiden päivien myötä puutarhassa alkoi jotenkin korostua loppukesän tummat sävyt, ja toisaalta taas oranssi ja keltainen. Värejä, jotka liitän aina syksyyn. Vaan auta armias, kun helle viikonloppuna palasi! Yhtäkkiä puutarha olikin taas täynnä hempeää vaaleanpunaista, violettia, kermanvalkoista. Mitä lie temppuja mieli tekee auringonvalon myötä.

lasitettu-terassi-elokuussa

En ole erityisen ahkera kimppujen sitoja, sillä pidän kovasti kukkaloistosta puutarhassa. Yleensä kimppuja syntyy lähinnä lahjaksi tai saadessani vieraita kahvipöytään. Tai kun pelastan kukkia miehen ruohikonleikkuun alta...

leikkokukat-omasta-puutarhasta

Tästä kokoelmasta löytyy varsin sekalainen seurakunta oman pihan kukkia. Etualalla on 'Cafe au lait' daalia, sen yläpuolella kooltaan huomattavasti sirompi 'Wine Eyed Jill' daalia. Muhkat vaalenpunaiset pallurat ovat kiinanastereita ('Chamois Turm'), jotka ovat siemenestä kasvattamiani kesäkukkia. Lisäksi maljakosta löytyy suklaakosmosta, jättiverbenaa, kesäpäivänhattu 'Cherry Brand' ja koristehirssi 'Frosted Explosion'. Nämä kaikki ovat siemenestä tänä vuonna kasvatettuja. Mukana on vielä erilaisia syysleimuja sekä syyshortensian kukintoja.

kasvata-omat-kukat

Nyt nautitaan kuin viimeistä kesäpäivää, sillä huomenna koittaa syyskuu ja syksy. Kukkaloisto jatkuu toivon mukaan vielä pitkään, vaikka nämä hempeilyt varmasti muuttuvat astetta rouheammaksi kuta pidemmälle syksyä mennään.

Kiitos kesä, olit mahtava!

SHARE:

sunnuntai 22. elokuuta 2021

Ex tempore -illanistujaiset

Ex tempore -illanistujaisissa on aina mukavan rento tunnelma, sekä vierailla että emännällä. Kukaan ei odota erikoisia tarjottavia, tärkeämpää on istahtaa alas ja vaihtaa kuulumisia. Joskus kuulumisten vaihto on tarpeen myös puolison kanssa, kun ei ole sattunut näkemään toista aikoihin.

Vaihdoin lasitetulle terassille syksyisempää väritystä (koska puolisohan tietenkin huomaa vaihtuneet koristetyynyt...), kaivoin ensimmäistä kertaa kynttilät esiin ja laitoin tarjolle pieniä suupaloja suolakeksien ja hyvän juoman kera. Lasitettu terassi tarjoaa parastaan juuri näin syyskesällä. Ja kunhan saan siipan takaisin reissun päälle, teen kyllä saman setin ystävälle!

terassijuhlat

Helppoja herkkuja puutarhasta sekä vinkkejä vaivattomaan terassikattaukseen Versoilevan uusimmassa artikkelissa "Pikkupurtavaa puutarhasta".

Tunnelmallista elokuun jatkoa!

SHARE:

perjantai 4. kesäkuuta 2021

Aamun ihanin hetki

Oma täydellinen aamuhetkeni löytyy lasitetulta terassilta. Kun ilma on vielä ihanan raikas ja valo kajastaa lempeästi terassin takana olevan syreenirivistön läpi.

lasitettu-terassi-kesaaamu

Aamuisin tunnelma on jotenkin ihanan utuinen ja pehmeä.

valkoinen-daalia-ruukussa

Nämä kuvat on otettu aamusella kuuden jälkeen. Silloin taustan lasiin heijastuva valo ja vehreys ovat kuin alati muuttuva maisemataulu!

lasitettu-terassi-aikainen-aamu

Auringon noustessa korkeammalle pehmeä valo kirkastuu ja terassin lämpötila alkaa kohota vauhdillla. On terassilla toki silloinkin vielä mukavaa, mutta nämä aikaiset aamut ovat kyllä niitä kaikkein parhaimpia.

terassisisustus-lasitettu-terassi

Välillä on ihan pakko oikaista tuohon terassin sängylle, kahvikupin höyrytessä pöydän kulmalla. Näistä hetkistä sitä aina talvella haaveilee ja nyt ne ovat taas täällä! Nautimme rauhasta ja hiljaisuudesta luultavasti yhtä paljon, Australian villipelargoni ja minä.

terassisisustus-sänky

Nuo etualan basilikat saattavat muuten olla terassilla siitä syystä, että ruukut eivät vielä mahtuneet kasvihuoneeseen... Siellä odottelee yhä taimi jos toinenkin lopulliselle kasvupaikalleen pääsyä. Mies nosteli hieman kulmiaan, sillä yleensä tämä rautahylly on toiminut kätevänä ruokien alustana terassilla ruokaillessamme. Totesin kyllä, että ongelmaan on helppo ratkaisu: uusi ja isompi kasvihuone! Ei saanut kannatusta.

lasitettu-terassi-kesäaamut

Vaikka tämä viikko on ollut kiirettä täynnä, niin aamut ovat soljuneet erityisen kivasti. Koululaiset ovat olleet hyvillä mielin, kun enää ei ole tarvinnut stressata kokeita, ei lampsia sateessa ja viimassa, ketään ei ole edes tarvinnut patistaa sängystä ylös. Fiilis on ollut mukavan kepeä.

valkoinen-daalia-ruukussa

Sitä toivotan sinullekin, huolista vapaata viikonloppua ja ihania kesäkelejä! Sekä tietenkin huimasti onnea kaikille tänä viikonloppuna koulunsa päättäville!


SHARE:

keskiviikko 5. toukokuuta 2021

Viherkasveja ja terassielämää

Täällä oltaisiin jo ihan valmiina kesään! Tai siis puutarhassa on tietenkin kesken vielä yhtä sun toista, mutta lepokeitaat on viritetty kesätaajuuksille. Kesähuone on siivottu ja terassin viherkeidas odottaa lämpöisiä päiviä. 

viherkasvit-terassisisustus

Kylmää viherkasvit eivät äkkiseltään siedä, joten vielä kannattaa odotella kelien lämpenemistä, ellei halua kiikuttaa kasveja sisälle iltaisin. 

viherkasvit-terassi

Kirjoitin viherkasvien terassielämästä Marian hyötytarhaan, Viherpeukalot blogiin. Löydät "Sisusta viherkasveilla viihtyisä terassi tai parveke" -postauksen tästä linkistä.

Mukavaa viikon jatkoa!

SHARE:

sunnuntai 18. huhtikuuta 2021

Terassielämää lasitetun terassin suojissa

Viime päivät on saatu nauttia niin uskomattoman upeasta kevätkelistä, etten oikein tiedä miten päin olla. Jotakin ihan häkellyttävän ihanaa! Sisällä ei ole käyty kuin nukkumassa. Se aika, mitä ei olla oltu ulkona, on vietetty lasitetulla terassilla. Kahvitellen, ruokaillen, terassin vanhalla rautasängyllä loikoillen. 

terassisisustus-lasitettu-terassi

muratti-bamburuukku-terassi
Vaikka pihassa on saatu paljon aikaan, niin vähintään yhtä paljon on nautittu naapureiden näkemisestä. Yhtäkkiä kotikatu vilisee taas elämää. Olen jäänyt kiinni suustani tuon tuosta. Aivan mahtavaa turista kuulumisia pitkän talven jälkeen. Tässä on ehditty sopia jo monet pihaskumpat!
taimihylly_terassi
Päivisin lasitettu terassi on ollut suorastaan helteinen. Mutta aamuisin mittari on vielä näyttänyt pakkaslukemia ja aamuvirkun pitää hörppiä aamukahvit toistaiseksi sisätiloissa. 
kevat-pakkasaamut-terassi
Tykkään toki lasitetun terassin tuomasta suojasta ympäri vuoden, mutta parhaimmillaan se on juuri näin keväällä. Tila lämpenee nopeasti ja tuuli ei yllä lasien toiselle puolen. Joku nimeltä mainitsematon kotipuutarhuri saattoi ottaa pikanokoset terassilla, t-paidassa. Lämpö suorastaan hyväili ihoa ja olen aivan varma, että hymyilin kuin Hangon keksi läpi nokosten. Voi miten olinkaan kaivannut tätä lämpöä!
lasitettu-terassi-kevat-terassisisustus

Ihanaa aurinkoa ja kevätkauneutta päivääsi myös tänään!

Ps. Oletko koskaan haaveillut puutarhurin tai floristin ammatista? Versoilevan verkkosivuilta löytyy nyt inspiraatiota aiheeseen. Löydät uusimman artikkelin "Unelma-ammattina puutarhuri - tee harrastuksesta uusi ammatti" täältä.

SHARE:
Blog Design Created by pipdig