Terveisiä Rukalta! Enpä olisi hiihtoloman alussa arvannut, että kirjoitan matkaraporttia näin innoissani. Taisin kokea pienen talvikäännytyksen.
Alku oli kyllä hieman takkuinen. Jo menestyksekkäästi hiihdon saloihin sukeltanut Ohjelmointipäällikkö lanseerasi ensimmäisenä lomapäivänä uuden tyylin. Ilman sauvoja, takaperin, kiukun kera. Luonnollisesti apua tai neuvoja ei otettu vastaan. Äidin ja pojan hiihtoinnokkuudessa näytti olevan kovasti samaa.
Kyllähän minäkin painostuksen alla taivuin ja sujautin sukset jalkaani. Lainahöyhenissä: sauvat appiukolta ja sukset anopilta. Monot sentään olivat omat.
Pääasiallisesti äiti juoksi vetojuhtana pitkin järven jäätä jälkikasvun "istuessa" pulkassa. Treeni oli kyllä tehokasta.
Mökkikylään näkynyt Konttainen päätettiin valloittaa koko perheen voimin. Reitin varrella kuningasidea ei tuntunut enää ihan yhtä kurkolta.
Perillä odotti kuitenkin huikeat näkymät. Ja alas päästiin nopeasti (ja lähes turvallisesti) peppumäkeä puiden välistä pujotellen.
Löysin minä lomalla yhden kasvihuoneenkin. Tosin sisältö ei tällaista vilukissaa miellyttänyt.
Loman elämysrikkaimman päivän tarjosi Lammintupa. Täällä täyttyi monta pikkuihmisen haavetta.
Oli huskyajelua, pororekeä, napakelkkaa, ihana taukotupa herkullisine leipomuksineen,
pienelle sopivaa moottorikelkkailua.
Isot ja pienet matkalaiset ihastuivat paikan tarjontaan, toimivuuteen ja ennen kaikkea työntekijöiden mahtavaan asenteeseen. Rahoille todellakin sai vastinetta, vaikka paikka toki tarjoaa myös ilmaista iloa. Suosittelen lämpimästi!
Pakko se on siis myöntää, talvellakin voi olla kivaa. Ja näin sanoo ihminen, jonka mielestä talven ainoa hyvä puoli on ollut käärmevapaat metsäsamoilut.
Varovaisesti myönsin miehelle, että voisinhan minä ensi vuonna pakata ihan omat sukset mukaan. Jospa niille alkaa taas löytyä käyttöä, 10 vuoden tauon jälkeen.