torstai 16. maaliskuuta 2017

Voi kun meilläkin!

Muistatteko, kun kerroin ihanasti vihersisustetusta vaatekaupasta Tukholmassa? Vaikka itse en käy Gudrun Sjödénissä varsinaisesti vaatteiden takia, on sinne poikettava joka kerta ihailemaan alati vaihtuvaa kukka- ja kasvitarjontaa.
Hiihtoloman Tukholman reissulla ihastelimme muidenkin liikkeiden esillepanoa nimenomaan ovenpielissä. Esimerkiksi H&M Home myi upeita sesongin leikkoja. Siinä ne olivat, ulko-oven molemmin puolin, värisävyin järjestettyinä. Rennosti ja ihanan kutsuvasti. 
Olisihan se upeaa ostaa uusi tyynyliina ja siihen mätsäävät perjantaikukat samasta paikasta. Kukkakimppu kourassa tulisi katsastettua myymälän maljakkotarjonta, pöytäliina kainalossa tulisi varmasti ostettua myös kaunis kimppu.
Ostopäätökseeni voi vaikuttaa hävettävän helposti muutamalla kauniilla kasvilla. Olen niiiiiin helposti vietävissä visuaalisesti. Mutta uskon, etten ole ainoa.
Voi kun meilläkin alettaisiin panostaa kutsuvaan sisääntuloon. Lainsäädäntö varmasti rajoittaa monia innokkaita yrittäjiä. Mutta saahan sitä aina haaveilla!

13 kommenttia:

  1. Puutarhamessukuume senkun nousee kun katselee näitä kuvia:D

    VastaaPoista
  2. Saman huomasin minä viikko sitten kun kävin Stocholmassa, ihania isoja kauniisti esille leitettuja kukka kimppuja, ei niin nihkeesti kuin Suomessa muovisessa kääreessä vaan kauniissa ruskeassa paperi kääreissä, todella kutsuvia olivat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin, jo pelkällä esillepanolla on aivan valtava vaikutus, vaikka kukat aina kauniita ovatkin. Ja jo se silmänruoka ja henkinen hyvinvointi sitä kautta. Ehkä kohta meilläkin..?

      Poista
  3. Hurmaavia kuvia!
    Olen samaa mieltä kanssasi näistä esillepanoista! Me suomalaiset myymme vaan tuotteita, mutta ruotsalaiset osaavat myydä mielikuvia, tunnelmia ja fiiliksiä. Näillä tunteisiin herättävillä esillepanoilla tulee ihan varmasti myös ostettua tuotteita, sellaisiakin mitä ei ole suunnitellut etukäteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin niitä mitä ei ole suunnitellut etukäteen:D Tuo oli hyvin summatta, meillä myydään tuotetta, ruotsissa mielikuvia ja fiiliksiä. Mielummin kyllä ostaisin niitä, ruokkii paljon enemmän omiakin aisteja. Onneksi Ruotsiin ei ole pitkä matka!:)

      Poista
  4. Tässä olisi ideaa myös suomalaisille yrittäjille! Tuo ruskea paperikääre saa kukat hehkumaan ihan eri tavalla kuin tiukkaan puristetut kimput muovikääreessä mustaan muoviämpäriin sullottuna Prisman tai Lidlin kassojen lähellä. Suomessa tärkeintä on käytännöllisyys, ei kauneus, tässä se taas nähdään.
    Minä olisin ainakin vietävissä, kukkakimppu houkuttaisi sisälle sisustusputiikkiin ja sitten alettaisiin etsiä jotain muuta kivaa sen kaveriksi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hyvä että joku muukin tunnusti, helposti vietävissä ollaan!:) Olisihan se ihanaa nauttia kukista ja siitä kauniista fiiliksestä jo ostopaikasta lähtien ja saada samalla inspiraatiota myös kotiin. Sitä odotellessa...

      Poista
  5. Niin lainsäädäntö ja sää... Monilla paikkakunnilla on haettava erikseen lupa jos haluaa käyttää liikkeen ulko-oven ulkopuolista tilaa. Siitä kait täytyy usein myös maksaa jotain ja lupa on voimassa jonkun tietyn ajan. Huh mikä byrokratia... Samoja ihania oven-vierus juttuja tulee itsekin aina ihailtua kun käy Ruotsissa tai Tanskassa. Näitä on ihana nähdä blogien välityksellä kun ei itse pääse reissaamaan:)

    VastaaPoista
  6. Kukkia siellä myydään muuallakin kuin kukka- tai ruokakaupoissa. Ruotsalaiset ostavat hövelimmin kukkia. Niin olen minäkin ruvennut ostamaan. Ehkä meilläkin ostettaisiin jos niitä enemmän ja kauniimmin tarjoiltaisiin. Kaupunkien katukuvaa voisi kyllä kaunistaa enemmän.

    VastaaPoista
  7. Ihanan houkuttelevaa ja todella sisäänkutsuvaa. Ehkäpä meilläkin vielä joskus.. kiva, kun jaoit tunnelman meille!

    VastaaPoista
  8. Aivan ihastuttavia värejä noissa tulppaaneissa. Ihanan näköinen kaupan sisääntulo. Tekis mieli ostaa :)

    VastaaPoista